فاذا قرء الکتاب قم فاستمع و انصت

۲۶ فروردین ۱۳۸۶

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی دانشکده ریاضی برگزار می کند:
تصویر برفک است!
سلسله جلسات ارائه کتاب
از ۲۰ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت ماه
زمان : ۱۲ تا ۲ هر روز به جز پنج شنبه و جمعه ها
مکان :دانشگاه فردوسی مشهد/ دانشکده ریاضی/ سالن بزرگنیا
منتظر تمام دوستان عزیز هستیم.

لیست کتاب های ارائه شده هفته دوم
دوشنبه ۲۷ فروردین۸۶
وحید عرفانیان/حرف های تجربه مجموعه مقالات مرتضی ممیز/گردآوری : حسن چنعانی انتشارات دید/ چاپ اول ۱۳۸۲
شاید بازخوانی مقالاتی که «مرتضی ممیز» طی سال های ۱۳۴۵ تا ۱۳۸۲ به مناسبت ها و درباره موضوعات مختلف نگاشته است، راهی باشد برای شناختی بهتر از شخصیت و تفکرات او. مردی که نزدیک به ۵۰ سال از عمر کوتاهتر از ۷۰ اش را به هنر -و به طور خاص طراحی گرافیک- پرداخته است و امروز از او به عنوان «پدر گرافیک نوین ایران» نام می برند. این نشست بهانه ای است تا ضمن بازخوانی چند مقاله از وی نگاهی داشته باشیم به تفکرات فرهنگی-هنری مرتضی ممیز.



سه شنبه ۲۸ فروردین۸۶
لادن احمدیان/دمکراسی گفتگویی/نویسنده : دکتر منصور انصاری/نشر مرکز چاپ اول ۱۳۸۴
نظام دموکراتیک متکی به «خودآئینی» انسانها، حفظ تفاوت و هویت آنان، وقبول تکثیر و گوناگونی بشری است. این کتاب ضمن بحث و تحلیل این وجوه دموکراسی،نشان می دهد در اندیشه ی دو متفکر معروف دوران ما،باختین و هابرماس، به این فضیلت ها بیشترین اهمیت داده شده است. جایگاه دموکراسی از نظر این متفکران در فضاها یا حوزه های عمومی است که باختین آن را در کارناوالهای سده های میانه و هابرماس در محافل عمومی ومردمی جستجو می کند. در این کتاب نشان داده می شود تعمیق وغنی سازی مفهوم دموکراسی مستلزم توجه به زبان آن است که هم جایگاه تولید و باز تولید سلطه است و هم جایگاه تجلی آزادی. زبان وقتی خصلت گفتگویی ونه تک گویانه داشته باشد میتواند وضعیت کلامی آرمانی را متحقق سازد که در آن ارتباط انسانی غیر اجبار آمیز حاکم باشد و امکان «استدلال بهتر» برای رسیدن به اجماع فراهم شود.



چهارشنبه ۲۹فروردین ۸۶
مهدی علومی /صید قزل آلا در آمریکا/نویسنده : ریچارد براتیگان/ترجمه : پیام یزدان جو /نشر چشمه/ چاپ اول۱۳۸۴
صیدِ قزل‌آلا در آمریکا نمونه‌ی بی‌همتای یک رمان ِ پسامدرن است. اثر ِ برجسته‌ی ریچارد براتیگان، با خلاقیتی خیره‌کننده و جذابیتی نامتعارف و مثال‌زدنی. صیدِ قزل‌آلا در آمریکا هم رمان است و هم نیست، هم درباره‌ی صیدِ قزل‌آلاست و هم نه؛ دنیای تازه‌ای از ادبیاتِ داستانی‌ست که می‌تواند تا مدت‌ها ذهن ِ خواننده را درگیر ِ خود کند. با صیدِ قزل‌آلا در آمریکا می‌توانید لذتِ خوبِ خواندن ِ یک رمان ِ جسورانه‌ی پسامدرن را تجربه کنید.



 شنبه ۱ اردیبهشت ۸۶
زهیر صیامیان/نقد گفتمان دینی/نویسنده : نصر حامد ابوزید/مترجم : حسن یوسفی اشکوری/نشر: یادآوران/ چاپ اول ۱۳۸۱
این کتاب از جمله کتب مهم و تاثیر گذار در جهان معاصر عرب و اندیشمندان مسلمان می باشد. در اهمیت کتاب همین بس که باعث جنجال های پردامنه در مصر گردید. تا به آنجا که نویسنده آن تکفیر و نهایتا به تبعید اجباری کشانید. نویسنده این کتاب بر آن است که مبانی و ساز و کارهای جریان راست سنتی و چپ اسلامی را مورد نقد قرار دهد و در نظر نویسنده این دو تلقی به رویکری منفعت طلبانه تحمیلی می انجامد که در بنیاد چندان تمایز و فاصله ای با یکدیگر در عین تقابل با هم پیدا نمی کند . نویسنده با تبیین مواضع خود درباره متن دین (قران) رویکرد سکولار را، علمی ترین انسانی ترین و حقیقی ترین تاویل از متن می داند؛ البته سکولاریسمی که به زدایش غبار اسطوره ها و امور خرافی از متن دین می پردازد نه سکولاریسمی که اساسا متن را جریان واقعی اجتماع بیرون می داند و شعار گسست از متن دینی و دین را می دهد.



 یکشنبه ۲ اردیبهشت ۸۶
عیلرضا مازاریان /وحدت وجود؛ به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت/نویسنده:دکتر قاسم کاکایی/نشر هرمس ۱۳۸۲
 «وحدت وجود؛ به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت»، پژوهش سترگ حجه الاسلام دکتر قاسم کاکایی پیرامون مفهوم دیریاب و خطرخیز «وحدت وجود» در دو سنت عرفانی مسیحی و اسلامی و به ویژه یافته های این دو عارف بزرگ است.«شیخ اکبر» و «مایستر»، در زمانه ی پر آشوب جنگ های صلیبی با نگره هایی نزدیک در دو زمین و یک زمان، طرحی نو درانداخته اند.کاکایی در کنار رمز گشایی از سیمای اکهارت ِ ناشناخته در ایران، با بررسی های گونه گون وحدت وجود بر آن است تا نقاب از این شاهد قدسی بر افکند. فراگیری زاویه های مرتبط فلسفی، فقهی، کلامی،عرفانی، ادبیاتی و… نشان فرهیختگی پژوهشگر است به گونه ای که گویا جلد نخست یک دائره المعارف معتبر آماده شده است. انتشارات هرمس، این کاوش میان دینی و میان فرهنگی را به سفارش مرکز گفت و گوی تمدن ها در هفتصد صفحه تقدیم عرفان پویان نموده است

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶

محمد نورالهی

متافیزیک چیست؟

«مارتین هایدگر»

ترجمه ی سیاوش جمادی

ققنوس، چاپ اول زمستان ۱۳۸۳، سوم ۱۳۸۵

به نام خداوند پریروز و پسفردای تاریخ

«مابعدالطبیعه» تاریخ ۲۵۰۰ ساله ی غرب است. لب لباب «مابعدالطبیعه» نیست انگاشتن حقیقت هستی/ وجود و اصالت دادن به موجود / "هست" ـی خاص از میان انبوه و سلسله ی موجودات / هستان است. کنه تفکر مابعدالطبیعی نیز «تفلسف مفهومی» در برابر «تفکر متذکرانه / معنوی / انضمامی / پدیدارشناسانه» است که عبارت باشد از موضوعیت نفسانی (سوبژکتیویته). مارتین هیدگر در رساله ی «مابعدالطبیعه چیست؟» (که در ضمن نطق آغاز به کار او در دانشگاه فریبورگ در سال ۱۹۲۹ نیز بوده است) بر آن است تا «مابعدالطبیعه» را به میدان پرسش بیاورد. او با تحلیلی پدیدارشناسانه از پرسش از «نیست / نا-هست» که «یک» پرسش مابعدالطبیعی است قدم در راه تحقیق در «ماهیت و کلیت» مابعدالطبیعه می گذارد که در رساله ای دیگر، «بازگشت به سرزمین / بنیاد مابعدالطبیعه» (1949) که به کتاب به عنوان درآمد پیوست شده است، از آن به «چیرگی» (تحت الفظی گویا «از فراز پیچ و خمها گذشتن») بر مابعدالطبیعه تعبیر کرده است. تلاش هیدگر در این رساله گشودن راهی است برای دست یافتن یا بهتر گفته شود نزدیک شدن به تفکر «نه – دیگر – مابعدالطبیعی». این کتاب پسگفتار یا ذیلی هم دارد (نوشته ی سال ۱۹۴۳) که بیشتر به طرح بدفهمیهای پیرامون رساله ی «مابعدالطبیعه چیست؟» و رفع اتهام از آن می پردازد.

۳ comments

  1. قائم پناه

    سلام
    من امروز تو جلسه گزارش کتاب اومده بودم. موضوع اصلی صحبت درباره نحوه برخورد ما با دین که به نوعی می شه گفت مقصود اصلی آقای بازرگان تو کتابش بوده چندان مرتب و منطقی و قابل فهم ارائه نشد. عملاً عمده ترین نکته ای که گفته های ارائه شده دورش می چرخید تشکیک در اعتبار و ارزش حکومت اسلامی (به عبارتی همین جمهوری اسلامی خودمون) بود. در این باره به نظرم استدلالات تا حدودی مغشوش بود. کاش می شد فرصتی باشه یک بحث مرتب و شسته رفته (و نه البته چندان حرفه ای و آکادمیک) درباره حکومت اسلامی بشه. خودمون موافقها و مخالفها، حرفها و استدلالهای همدیگه رو بشنویم. لااقل شاید از بار این تهمتهایی که به همدیگه می زنیم و مثلاً هواداران جمهوری اسلامی رو نوکیسه های طالب قدرت قلمداد می کنیم (نقل به مضمون از صحبتهای ارائه کننده جلسه امروز) کم بشه. من که فعلاً راضی نشدم

  2. سلام دوست عزیزم!
    امیدوارم که بتونی هرچه سریعتر این “مملکت کوفتی” رو ترک کنی. روزهای عجیبی رو داریم تجربه می کنیم. شاید تو عمرم هیچوقت اینقدر زیاد به اونایی که سودای رفتن تو سرشونه حق نداده باشم!

  3. تصویر برفک است.
    http://batofut.blogspot.com/2007/04/blog-post_18.html
    به بهانه نشستهای گزارش کتاب جهاددانشگاهی
    درباره حکومت دینی و دخالت دین در سیاست چند
    تا سؤال پرسیده ام به این امید که قدمی برای بررسی
    بهتر و دقیقتر موضوع باشه.

Leave a Reply