فلسفه‌ی دین و منطق کاربردی

۱۸ فروردین ۱۳۸۷

از پنج‌شنبه‌ی همین هفته (بیست و دوم فروردین هشتاد و هفت)، دوره‌ی آموزشی «آشنایی با فلسفه‌ی دین» و «آشنایی با منطق کاربردی»، که پیشتر وعده‌ی برگزاری آن‌را داده بودم، از طرف سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی مشهد برگزار می‌شود. در دوره‌ی آشنایی با فلسفه‌ی دین، پس از یکی- دو جلسه توضیح مقدماتی در باب معنای فلسفه، دین و فلسفه‌ی دین، احتمالا به سراغ موضوع «انحای رویکردها به گزاره‌ی "خدا وجود دارد"» می‌رویم و در خلال بحث، پاره‌ای از مباحث مربوط به معرفت‌شناسی دین و زبان دین را طرح خواهیم کرد.
در دوره‌ی آشنایی با منطق کاربردی، پس از توضیحی کوتاه در باب معنای منطق و انواع آن و شان اخلاقی رعایت قواعد منطقی، به سراغ مهمترین مغالطات رایج خواهیم رفت و با طرح و تمرین آن‌ها، تلاش برای پرهیز از ارتکاب ارادی و اختیاری آن‌ها را طی یک سوگند سقراطی متعهد خواهیم شد.
آشنایی با فلسفه‌ی دین، پنج‌شنبه‌ها از ساعت ده تا دوازده و آشنایی با منطق کاربردی پس از آن از ساعت دوازده تا چهارده‌ برگزار می‌شود. مکان برگزاری این سلسله جلسات، سه‌راه ادبیات، مجتمع شریعتی جهاد دانشگاهی خواهد بود. علاقه‌مندان شرکت در این دوره‌ برای ثبت نام و کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانند با این شماره تماس بگیرند:
۸۸۳۲۳۵۵

 

 

۳ comments

  1. آقای یاسر من فراموش کردم که به شما بگویم که من تقربیا با ۴۰ نفر از دوستان امروز تماس گرفتیم و مکان برنامه را دفتر مرکزی جهاد واقع در دانشگاه فردوسی اعلام کردیم . لطف کنید جلسه اول را در فردوسی برگزار کنید بعد تغییر مکان می دهیم. خوب باشید زیاد

  2. آقا اگر جواب اون سوال ما رو هم می دهید بیایم؟
    خدا در “جهان” وجود دارد، یا خدا در “جهان” وجود ندارد!

  3. حضرت طاها بذری
    فکر می‌کنم یک بار سر کلاس اندیشه‌ی اسلامی ِ دو هم این سوال را مطرح کردی (البته سر یکی از بسیار معدود جلساتی که افتخار حضور در کلاس را به ما داده بودید)
    سوال مبهم است اما اگر منظور از جهان، جهان مادی (دارای ابعاد ثلاثه) است، پاسخ این است که نمی‌توان خدا را، دست کم مطابق تلقی رایج در ادیان توحیدی و به خصوص اسلام، در حتی این جهان مادی ندانست. اما این به این معنی گرفته نشده که خدا مادی است شاید بتوان بر سبیل تمثیل جهان مادی را به مثابه‌ی لباسی برای خداوند دانست اما خدا با این لباس‌اش مساوی نیست. خدا متعالی است یعنی هم در این جهان مادی هست و هم مساوی با آن نیست و از آن فراتر هم هست. تعبیر منسوب به علی ابن ابیطالب در خطبه‌ی توحیدیه (کاش این خطبه از حضرت باشد زیرا برخی ان‌را دست‌کاری معتزله‌ی شیعه دانسته‌اند)قابل تامل است: داخل فی الاشیاء لا بالممازجه خارج فی الاشیاء لا بالمباینه (:خداوند در هر چیری است اما با آن یکی نیست، خداوند خارج از هر چیزی است اما با آن مباین و بیگانه نیست).
    اما ناظر به این نکته که آیا این سوال شما را در این دوره طرح می‌کنیم، باید صادقانه بگویم که طرحی که من در ذهن دارم شامل بحث صفات خداوند نمی‌شود (سوال شما ذیل این بحث می‌گنجد).
    وبلاگ شما را پی می‌گیرم و حساسیت شما نسبت به مظالمی که در این دیار از سوی حاکمان عدل‌گستر! می‌رود برای من شایسته‌ی تحسین است.

Leave a Reply