رو فقه را چون سالکان هفت آب شوی از کینه‌ها

۲۸ آبان ۱۳۸۷

در روزنامه اطلاعات بین الملل برخوردم به فتوایی از آیت الله وحید خراسانی که در نظرم جالب آمد. عین فتوا را ببینید:

آیت‌الله وحید خراسانی، از مراجع تقلید، در پاسخ به استفتایی درباره شیوه تعامل شیعیان با اهل سنت، توصیه‌های مهمی ارائه کرده و شیعیان را به حسن رفتار با آنان فراخواندند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله وحید خراسانی، در پی ارسال استفتایی از سوی شماری از شیعیان درباره تعامل با اهل سنت، این مرجع تقلید توصیه‌هایی را در این زمینه ارائه کردند.
متن استفتا و پاسخ آن، به این‌شرح است:
بسمه تعالی
«ما جمعی هستیم ساکن در محلی که اهل سنت زندگی می‌کنند و آنها ما را کافر می دانند و می‌گویند شیعه کافر است. در اینصورت آیا ما هم می توانیم با آنها معامله به مثل کنیم و همانطوری که آنها ما را کافر می‌دانند، ما هم با آنها معامله کفار کنیم؟ مستدعی است وظیفه شرعی ما را در مقابل این حملات بیان کنید.»
امضا: جمعی از مؤمنین
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
«هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء(ص) بدهد، مسلمان است و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری است، محترم است.
وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند، به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند، شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد، به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت، به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت، حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: «و لایجرمنکم شنأن قوم علی الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی» و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: «و لا تقولوا لمن القی الیکم السلام لست مؤمنا و السلام علیکم و رحمه الله»

منبع: http://www.ettelaat.com/index2.asp?code=fadisplay&fname=/ettelaat/etbupload/data/2008/11/11-16/85.htm&title=تأکید%۲۰آیت%۲۰الله%۲۰وحید%۲۰خراسانی%۲۰بر%۲۰تعامل%۲۰شیعیان%۲۰با%۲۰اهل%۲۰سنت

 

(قابل توجه آن دوست طلبه‌ی عزیزی که در مشهد با او جدل‌ها داشتیم که اسماعیلیان مسلمان اند یا نه)

چرا نتوان این فتوای خوب و انسانی (انسانی در مقایسه با فتوای کسانی که عرض و مال شیعیان اثنی‌عشری صوفی را هم محترم ندانستند چه برسد به شیعیان غیر اثنی عشری و چه رسد به اهل سنت) را چنان توسعه داد که شامل متدینان به ادیان دیگر، از جمله بهائیان، خارج شدگان از اسلام و نیز بی‌دینان شود؟ در این باب بیشتر خواهم نوشت.  

خوب البته از فقیهی که چنان مستقل از قدرت، خصوصا صورت دین‌مالی شده‌ی آن، است که هنگام سفر حاکم معدلت‌پرور به قم به سفر سوریه می‌رود تا مبادا با او برخورد کند، انتظار هم می‌رود متفاوت از فقیهی همسو با حکومت مشی کند که با سر انگشت اشارت او صوفیان ِ بی‌آزار را در قم چه‌ها کردند. قصه‌ی پر غصه‌ای است.

 

۹ comments

  1. سلام
    گویا شما هم از عاشقیت چیزی کم نداری!

  2. علی نمازی

    سلام،از دیدن این فتوا خوشحال شدم وهمین طورازاین که هنوز پیگیرانه حوادث وطن را رصد می کنی.معلومه که از حال و هوای بی وطنی بیرون اومدی!
    حضرت نمازی عزیز بله احوال وطن را رصد می کنم اخویyaser:

  3. سلام
    جناب میردامادی عزیز فکر می کنم ایمیل ما را دریافت نمی‌کنید. دوباره فرستادم اگر دریافت نمی کنید بفرمایید دوباره ارسال شود. سپاس.
    دین‌مالی هم اصطلاحی است!

  4. سلام یاسر جان.خوبی رفیق؟ بانو چطور؟ همین یکی دو هفته پیش دو تن از دوستان هم رشته ای ما رو به جرم اینکه بهایی اند از گروهمون اخراج کردن. به وبلاگ آقای حنایی کاشانی سری بزنی چیزهایی در موردش می بینی. هرچه اقدام کردیم دیدیم ثمری نداشته. این حکومت با سلب آزادی و اجحاف به مردم به کجا میخواد بره ، خدا میدونه.
    راستی سری به وبلاگ من هم بزن. مطلبیدرمورد غیت و حضور خداوند نوشته بودم که دوست دارم نظرتو بدونم.
    Yaser: bale didam an matlab-e hanayi ra. motassefam baradar

  5. سلام. بی اجازه شما سایتتان را به وبلاگم پیوند زدم. من یک سری سوال از شما داشتم چطور می‌توانم با شما مطرح کنم؟
    ممنونم.موفق باشی
    یاسر: سلام به من ایمیل کنید.

  6. فتوای جالبی بود. در مورد داستان برخورد آبت الله حائری یزدی با نویسنده کتابی که به پیامر توهین کره بود هم بنویسید بد نیست. از بلاگ ما هم سری بزنید

  7. البته آقای میردامادی به نظرم فتوای تمام فقها همینه. حتی من این مطلب رو از روحانیون کوچه بازار هم شنیدم. شاید هدف شما از پخش این مطلب عمل نشدن به این مهم است.
    یاسر: هم عمل نشدن به این مطلب است و هم جنبه اخلاقی این فتوا که مرض شدند به دیدنشان بروید و مانند این.

  8. احد از طلاب علوم دینیه

    این فتوا نیست ترجمه دقیق یک روایت است از امام جعفر صادق که مرحوم آیت الله خمینی هم در رساله تقیه نقل کرده. هیچ فقیهی هم نمی تواند طور دیگر جواب بدهد چون نص حدیث است و گرنه آقای وحید که خیلی بیشتر از مراجع دیگر هر فکر نو رادر قم به شدت سرکوب میکند کجا و خوشفکری کجا. لطفاً هر کسی را من حیث المجموع ارزیابی کنید نه فقط به خاطر با حکومت نبودن. با حکومت نبودن ارزش نیست آزاده بودن ارزش است و میان این دو به قول طلاب عموم و خصوص من وجه است. اختلاف آقای وحید با این نظام و عمدتاً با آقای خامنه ای سر آزادیخواهی یا آزاده بودن نیست سر چیزهائی است که برای تحصیلکرده و فرهیختگانی مثل شما ارزش است: مبارزه با خرافات-منع قمه زنی-منع از فضیحت عیدالزهرا-منع از تجاهر به اهانت به مقدسات بقیه مسلمانان و نوشتن لعن الله … بر دیوارهای قم. ماجرای کتاب یعسوب الدین رستگار جویباری که به قتل چند تن در سقز و مریوان انجامید و رسانه ای شد که لابد خاطرتان هست. او هم ضد حکومت بود اما حرفش این بود که حکومت سنی است. آقای وحید هم عین همین را معتقدست. اولین مشکلش هم با حکومت این بود که همین مطلب را در درسش گفت. موفق باشید.
    Yaser: in ha ra midanam amma baz ham chenin fatvayi dade ke ehteram-e ahl-e sonnat ra negahdashte.

  9. فرید

    همین فقیه به زعم شما آزاد اندیش آنگاه که پاپ به اسلام بی احترامی کرد در سخنرانی تند و آتشین او را ولد الحیض خواند. همین فقیه و نیز بسیاری از تلامذه آقای خویی نماز جماعت پشت امام غیر امامی را مجزی نمی‌دانند.
    اگر هر کسی بخواهد با خواندن یک روایت یا فتوا خود را در مقام قضاوت درباره دیگران بنشاند بهتر از این هم نخواهد شد.
    اعاذنالله من شرور انفسنا

Leave a Reply