ساخت باور در “آی اِس اِم سی”

۱۶ مهر ۱۳۸۸

 

به همت مؤسسه‌ی مطالعه‌ی تمدن‌های مسلمان  (ISMC) قرار است کنفرانس دو روزه‌ای با عنوان "ساخت‌ باور: چشم‌اندازهای تطبیقی" (Construction of Belief: Comparative Perspectives Conference) در نهم و دهم اکتبر  ۲۰۰۹(جمعه و شنبه ۱۷ و ۱۸ مهر ماه ۱۳۸۸) برگزار ‌شود. عنوان پاره‌ای از سخنرانی‌ها که موضوعات آن‌را و یا سخنران‌ها را و یا هر  دو را پسندیده‌ام و ایزد اگر مدد کند شرکت خواهم کرد، به این قرار است:

جمعه ۹ اکتبر

۹:۳۰ صبح تا ۱۲:۴۰ دقیقه
- پروفسور یوزف فان اس (Josef van Ess) از دانشگاه توبینگن (Tübingen) درباره‌ی: "ساخت‌گری اسلام در دوره‌ی کلاسیک: ادبیات مربوط به مقالات [منظور از "مقالات" باورهای اصلی الاهیاتی مسلمانان است چنان‌که در کتاب‌های فرقه‌‌شناسی اسلامی (مانند آثار اشعری، شهرستانی و کعبی) آمده است] و هفتاد و دو فرقه" [منظور حدیث‌نمای نبوی مشهور است که امت من به ۷۳ فرقه تقسیم می‌شوند و تنها یکی از آن‌ها بر حق خواهد بود ] (“Constructing Islam in the ‘Classical’ Period: Maqalat literature and the 72 ‘sects’”). فان اس برای دانشجویان مطالعات اسلامی به عنوان یک پیشگام در تاریخ الهیات و فلسفه‌ی اسلامی نام آشنایی است.

۴۰:۱ عصر تا ۵
- مارک سجویک (Mark Sedgwick) استاد دانشگاه آرهوس (Arhus) دانمارک. از سیجویک کتاب مهم و در خور توجه "علیه جهان جدید: سنت‌گرایی و تاریخ پنهان اندیشه‌ی قرن بیستم" (Against the Modern World: Traditionalism and the Secret Intellectual History of the Twentieth Century) توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد چند سال قبل منتشر شده است. من به مناسبت تحقیقی که ترم قبل در مورد "امر قدسی از دیدگاه میرچا الیاده" داشتم، به بخش‌های مربوط به میرچا الیاده در این کتاب سری زدم. این کتاب در صدد است سویه‌های استبدادی رویّه و کنش سنت‌گرایان را در قرن بیستم آفتابی کند. از حسین نصر هم در این کتاب سخن گفته شده است. اگر کسی علاقه‌مند به مطالعه‌ی این کتاب است از طریق کامنت یا ایمیل من را مطلع سازد. شنیدم که دوست عزیزی مشغول ترجمه‌ی این کتاب به فارسی بوده است اما منصرف شده است. کوشیدم آن دوست عزیز مترجم را، که اکنون در انگلیس مشغول گذراندن تز دکترای خود در یکی از شاخه‌های علوم انسانی است، دوباره به ادامه‌ی ترجمه‌ی این کتاب راغب کنم. امیدوارم موفق شده باشم. شنیدم از همین دوست عزیز مترجم ما که جواد طباطبایی هم بسیار متمایل بوده است که این کتاب به فارسی ترجمه شود.

موضوع سخنرانی سجویک این است: جامعه-اقتصادشناسی تفسیر: مصر و میراث‌خواران محمد عبده (The Socio-economics of Tafsir: Egypt and the heirs of Muhammad Abduh)

- پروفسور عادل ضاهر (Adel Daher) استاد دانشگاه پیس (Pace) نیویورک. کتاب عادل ضاهر با عنوان "الأسس الفسفلیة للعلمانیة" (ریشه‌های فلسفی سکولاریسم) کتابی است که در ایران در میان پاره‌ای از حلقه‌های حوزوی خوانده شده. ظاهرا شیخ صادق لاریجانی هم این کتاب را خوانده است. ضاهر در این کتاب کوشیده است تقدم عقل مستقل از شرع بر شرع را با استدلالات فلسفی- معرفت‌شناختی موجه سازد. کاش کسی این کتاب را به فارسی ترجمه کند. موضوع سخنرانی ضاهر این است: بازدرنگی در اجتهاد (Rethinking Ijtihad).

شنبه ۱۰ اکتبر

۱۰:۳۰ تا ۵۰ :۱۰ صبح

- پروفسور سلیمان بشیر دیاگنه (Souleymane Bachir Diagne) استاد دانشگاه کلمبیا (Columbia): "باور آوردن: معانی گفتگو در آگوستین، غزالی، پاسکال و مالکوم ایکس" (Coming to Believe: Meanings of Conversion in Augustine, Ghazali, Pascal and Malkom X)

پایان این کنفرانس نیز (عصر) سخنرانی پروفسور محمد ارکون (Mohammed Arkoun) اسلام‌شناس برجسته‌ی الجزایری-فرانسوی است.
 
اگر در لندن یا شهرهای اطراف هستید و می‌خواهید در این کنفرانس شرکت کنید می‌بایست قبلا از طریق ایمیل ثبت‌نام کنید. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

 اگر حوصله کنم شاید پاره‌ای از نکات سخنران‌ها را که برایم جالب و قابل فهم بود نوشتم. ببخشید این روزها خیلی حوصله‌ی نوشتن ندارم. از دوستانی که پیگیر صاحب این وبلاگ بودند و از غیبت‌اش می‌پرسیدند ممنون‌ام.

 

۱۲ comments

  1. salam
    یاسر: علیک السلام

  2. سید حسین

    با سلام میر دامادی عزیز
    بالاخره توسلات نتیجه داد و دعای خیر دوستان واساتید در حق ما مستجاب!!
    ومقدمات مسافرت به مقصد کانادا وتحصیل در مک گیل کم کم در حال فراهم شدن است
    وفعلا در حال مطالعات میدانی در رابطه با دپارتمان مطالعات اسلامی ام
    حال با توجه به سبقه آخوندی خودم(ادبیات وفقه واصول وفلسفه اسلامی) میخواستم نظر شمارو برای انتخاب رشته در مقطع دکترا یا ارشد جویا بشم
    البته از بین ۶ رشته الهیات سوفیسم فقه سنت فلسفه وشیعه شناسی
    اگر نکته دیگری هم مد نظرتونه استفاده میکنم
    یاسر:
    والا بستگی داره که از چه منظری به مساله نگاه کنید اگر به این که کدام یکی از این رشته ها می تواند به پیش زمینه شما نزدیکتر باشد به طوری که بتوانید از دانش کذشته خود هم استفاده کنید که این در کوتاه مدت گزینه خیلی معقولی است من شیعه شناسی و کار روی فقه و اصول شیعه را توصیه می کنم
    در این رشته بورس هم بهتر پیدا می شود و سرمایه گذاری هم بیشتر است و چون رشته ای عملی تر است و با امور عینی مسلمانان سر و کار دارد آینده شغلی شما خیلی تضمین شده تر است
    اما اگر بخواهید به گرایش های انتزاعی تر مطالعات اسلامی مثل تصوف و فلسفه تزدیک شود یافتن بورس و نیز در آینده موقعیت تحقیقی و کنفرانس و تدریس محدودتر است
    من هم به کانادا فکر می کنم شاید همسایه شدیم جناب خاتمی
    باز هم نگته ای باشد من در خدمتم

  3. سلام تیتر را که دیدم یک لحظه گفتم ساخت باور چه ربطی به اس ام اس دارد؟!!!
    اما به هر حال امیدوارم کنفرانس خوبی باشدو البته امیدوارترم که روزی چنین نشست هایی در یک فضای فکری آزاد و به دور از هیاهوی رسانه ای معمول در ایران شکل بگیرد
    یاسر: نه آی اس ام سی مخفف موسسه مطالعه تمدن های مسلمان است همانجایی که کنفرانس را برگزار کرده و من هم درس می خوانم
    اما این دعای شما آرزوی ما هم هست

  4. سلام. رسیدن به خیر . من یه سپاس گزاری به شما بدهکارم بابت معرفی کتاب بسیار خوب «شجاعت بودن » . باز هم سپاسگزارم
    یاسر: سلام و ممنون

  5. lili

    salam
    man yeki az kasni hastam ke modam webe shoma ra peygiram
    goftam az man ham tashakor kardiiiiiiiiiha
    be har hal mamnoonam az in ke ……….
    bye
    یاسر: آقا من در نیافتم منظور شما اصلا

  6. ما از شما ممنونیم به خاطر این وبلاگ
    منتظر آن پاره‌ای از نکات سخنران‌ها هستم
    راستی با اجازه تون لینک ارزشمند شما رو اضافه کردم
    خوشحال می شوم اگر قدم رنجه کنید
    نه ببخشید: کلیک رنجه
    یاسر: سلام سری زدم به وبلاگ شما. قلمتان پر دوام باد.!

  7. در روز بزرگداشت حافظ به روزم با حافظ سبز است به قول مشهدی ها سرتان گرفت تشریف بیاورید به خانه ی ما.

  8. باقر

    وعلیکم ظاهرا خوش میگذره

  9. سلام . حال و احوال ؟ من خوبم . راستی با دلنوشته پاییزی به روز هستم . فکر کنم فعال تر شدم . منتظر هستم . مثل همیشه . ممنون

  10. .h.t

    سلام
    ما منزل ابوی هستیم ، می فرمایند تصحیح بفرمایید .
    الأسس ” الفسفلیة ” للعلمانیة
    یاسر: باشه ای بابا من هرچه دقت می کنم بازهم خطای نوشتاری راه می یابد

  11. سید حسین

    سلام بر میردامادی عزیز
    من هم دقیقا بحث شیعه شناسی وفقه رو مد نظر داشتم
    نظر به اینکه این مباحث در منظر غربی بیشتراز زاویه
    historic and geographical
    مورد بحث قرارمیگیره وآراء رو در بستر این دو مهم بررسی میکنن واین همون چیزیه که ما در علوم انسانی خودمون خصوصا در حوزه وبالاخص در فقه که آقایان احساس استغنا میکننن بیشتر بهش نیاز داریم
    تاسرنوشت جه باشد وتقدیر چگونه رقم خورد
    درضمن مدتی است فرانسه رو هم شروع کردم امیدوارم تاقبل از رفتن به ی جایی برسونمش وکم کم داره ازش خوشم میاد,
    شما احساس میکنین چقدر لازم میشه?
    راستی شمابه چه دانشگاه وچه رشته ای فکر میکنین؟
    یاسر: من به همین مطالعات اسلامی فکر می کنم اما بیشتر الاهیات معاصر اسلام و تاریخ اندیشه اسلامی
    intellectual history of islam
    به انگلیس و کانادا فکر می کنم
    تا چه شود

  12. mohammad

    سلام
    ” گر حوصله کنم شاید پاره‌ای از نکات سخنران‌ها را که برایم جالب و قابل فهم بود نوشتم.”
    کاش کمی حوصله می کردید و درباره سجویک و فان اس می نوشتید. چند مقاله از سجویک را خوانده ام و ترجمه یکیش برای چاپ حاضر است.
    تحقیقات حقیر عموما متوجه اسلام مدرن و تحولات اندیشه ای این حوزه است که البته هزار باده ناخورده مانده که تاک بشود و حاصلی در پی!
    دراین باب قطعا اسپوژیتو و حلقه اش معرف حضور شما هستند، جان وول و بشیر نافی و الخ.
    خواستم از شما راهنمایی یا کمکی بگیرم که آنها هم در پژوهشکده ای جایی غیر از دانشگاهشان تولیدات خاصی در این باب دارند آیا؟ و یا چه مراکز مشخصی دراین باب در آن دیار سرشناس و صاحب نام هستند؟
    بسیار متشکر
    یاسر: از اشنایی با شما خوشحالم موسسه خود ما یعنی موسسه مطالعه تمدن های مسلمان چند کتاب چاپ کرده از جمله کتاب عبدالمجید شرفی را به انگلیسی ترجمه کرده

Leave a Reply