برخورد امام باقر با مخالفان

۳۰ دی ۱۳۸۸

دوست عزیزم جناب علی مرادی از شفیلد این مطلب را برای من ایمیل کرد. نامناسب ندیدم که دوستان هم از محتوای آن برخوردار شوند.
مردی از اهل شام در مدینه ساکن بود که به خانه¬ی امام باقر علیه السلام بسیار می ¬آمد و به امام می¬گفت: « … در روی زمین بغض و کینه¬ ی کسی را بیش از تو در دل ندارم و با هیچ کس بیش از تو و خاندانت دشمن نیستم . و عقیده¬ ام آن است که اطاعت خدا و پیامبر و امیر مؤمنان در دشمنی با تو است! اگر به خانه ¬ات رفت¬ و آمد دارم ، بدان جهت است که تو مردی سخنور ، ادیب و خوش¬ بیان هستی.»
درعین حال امام باقر علیه السّلام با او مدارا می¬ فرمود و به نرمی سخن می¬ گفت . چندی گذشت که مرد شامی بیمار شد و مرگ را رویاروی خویش دید، پس از زندگی ناامید شد . وصیّت کرد که چون درگذرد « امام باقر» بر او نماز گزارد .
شب به نیمه رسید و بسته¬ گانش او را مرده  یافتند . بامداد وصیّ او به مسجد آمد و امام را دید که نماز صبح به پایان برده و به تعقیبات نماز نشسته است .
عرض کرد : آن مرد شامی به دیگر سرای شتافته و وصیّت نموده که شما بر او نماز گزارید .
امام فرمود : او نمرده است… شتاب مکنید تا من بیایم.
پس برخاست ، دو رکعت نماز خواند و دست¬ ها را به دعا برداشت ، سپس به سجده رفت و تا طلوع خورشید در سجده ماند، آن¬ گاه به خانه¬ ی شامی آمد، بربالین او نشست، او را صدا زد، شامی پاسخ داد، امام او را نشانید، پشتش را بر دیوار تکیه داد و شربتی طلبیده  به کام او ریخت و به بستگانش فرمود : غذاهای سرد به او بدهند و خود بازگشت .
پس از مدّتی کوتاه مرد شامی شفا یافت ، به نزد امام آمد و عرض کرد : گواهی می¬دهم که تو حجّت خدا بر مردمانی!
                                                                                                                                                    امالی شیخ طوسی، ص ۲۶۱٫

 

۷ comments

  1. هه! مگه نامه دستی فرستاده که میگی “با ایمیل از شفیلد”؟
    حالا مثلا می خوای بگی من انگلیسم که می گی دوست عزیزم از شفیلد؟ بابا فهمیدیم خارجی. من نمی دونم چرا بعضی ها وقتی مطلبی رو تایپ می کنن بعدش یه بار نمی خونن ببینن انقدر ضایع دارن برای خودشون نوشابه باز می کنن
    یاسر: در واقع هدفم این بود که حق ایمیل زننده را به طور کامل ادا کنم و کپی رایت مطلب خوبی را که کسی برای من فرستاده رعایت کنم و الا اینکه کسی از جایی در انگلیس به آدم ایمیل بزند دال بر این نیست که دریافت کننده هم در همان کشور است. .

  2. مسجدقــُبا،مَدار مُـدارا
    http://siavashon.ir/shirazi/7830.html
    دیماه-۳۰-۱۳۸۸
    آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
    با دوستان مروت با دشمنان مدارا
    نگاهی به وقایع اتفاق افتاده پیرامون مسجد قبای شیراز که محل اقامۀ نماز جماعت آیت الله سید علی محمد دستغیب از مراجع تقلید شیعه می باشد؛شاید برای جامعۀ ملتهب کنونی ایران بسیار پندآموز و راهگشا باشد.اینکه عده ای سخنان منتقدانه و نصایح مشفقانۀ آیت الله دستغیب نمایندۀ مردم استان فارس در خبرگان رهبری را برنتابند و بر مسجد قبا حمله برند و آنجا را بعضاً مورد تعرض قراردهند و به اموال مسجد آسیب برسانند تا به زعم خود ضرب شصتی محکم به هر منتقدی نشان دهند؛ بیانگر میزان درک این افراد از تعالیم دینی دارد چرا که در اسلام مسجد جایگاهی قدسی دارد و این اعمال جز خدشه وارد کردن بر مفاهیم دینی و باورهای عمومی مسلمین کارکردی دیگر نمی یابد.
    می توان به عوامل شکل دهندۀ این تعرضات به مسجد پرداخت و خط و ربط برخی از حامیان این شیوه و روش را مشخص نمود که چه جایگاه و منصبی دارند و در پی کسب چه مقاصدی هستند.اما نگارنده در این مقاله در پی این امر نیست بلکه سعی دارد نگاهی به درون ومشی و منش نمازگزاران و اصحاب مسجد قبا بیاندازد.
    طرف مقابل راهکارهای متعددی از قبیل تصرف مسجد،تغییر نام مسجد، بستن درب مسجدبمدت چند هفته، تغییرهیأت امناء مسجد، تأسیس پایگاه مقاومت بسیج و… را آزمود اما نهایتاً مسجد با همان اسم و رسم پیشین دوباره باز شد. از سوی دیگر در یک نگاهی اجمالی نیز می توان به عینه مشاهده نمود که طی این روزها حمله کنندگان به مسجد قبا از حالت تهاجمی و تخریبی دست شسته اند و در کنار دیگر اصحاب همیشگی مسجد به صف نمازگزاران و مستمعین پای منبر خطیب مسجد قبا پیوسته اند؛هرچند که پس از پایان نماز ودعا وظیفۀ خود بدانند که علیه مخاطبین ذهنی و فرضی خود شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر دهند و امویان سبز را لعن و نفرین کنند.اما نکتۀ حائز اهمیت که نباید از چشم دور بماند همان روند خشونت زدایی از مهاجمین به مسجد و روش مسالمت جویانۀ اصحاب مسجد است.
    نظر و لطف خداوند تا بدینجا عیان بوده و بی شک خود او حافظ دین است.و این وظیفۀ مومنین است که حرمت مسجد نگه داشته شود و از اعمال احساساتی و تنش آفرین دوری جویند.چنانکه درهمان روزهای نخستین این ماجرا آیت الله دستغیب در پیامی تلفنی خطاب به اصحاب مسجد بر همین نکته تأکید داشتند که مسجد را خداوند حافظ است.
    مشی آیت الله دستغیب دوری از درگیری و تنش درضمن حفظ مواضع خود و ارائۀ روشی مسالمت جویانه نسبت به طرف مقابل بوده است.در همان پیام مذکور نمازگزاران را به پرهیز از کتک زدن یا حتی کتک خوردن دعوت می کنند چرا که طرف مقابل نیز شیعۀ امیرالمؤمنین هستند و اصحاب مسجد را صرفاً به نماز و تلاوت قرآن فرا می خوانند.همین پیام و دیگرپیامهای بعدی زمینه ای می شود از برای علاقمندان به ایشان و نمازگزاران که در تمامی مراحل پیش آمده از حصر مسجد تا بازگشایی مجدد آن ، صبر و بردباری پیشه کنند و اکنون با مدارا و روا داری، ستیزه جویان علیه آیت الله دستغیب را همچون دیگربرادران دینی خود در مسجد قبا پذیرا باشند.
    این امر تا کنون در تاریخ سی سالۀ انقلاب بی سابقه بوده است.آنانی که با اهالی مسجد قبا آشنایند بهتر می دانند که عموماً جمعی متشکل ازبچه های قدیمی انقلاب،جبهه و جنگ، جانبازان ،خانواده شهدا و دانشجویان را تشکیل می دهند و کسانی نیستند که براحتی تسلیم شوند.بنظر می رسد رفتارکنونی آنان ناشی از یک نگرش جدید و با تکیه بر “جلوۀ رحمانی دین” است.امری که در این زمانه بخصوص در جامعۀ اسلامی خود بسیار بدان محتاجیم و بمصداق آیۀ شریفۀ “محمد رسول و الذین معه الله اشداء علی الکفار رحماء بینهم” باید که رحمانیت را پیش از آنکه از دیگران انتظار داشته باشیم ؛خود پیشۀ خویشتن سازیم.این امری است که سفارش دین مبین اسلام و متبلور شده در فرهنگ مداراجویانۀ ایرانی است.
    مشی اهل بیت (ع)نیز در مقابله با توهین کنندگان به ایشان،نرمخویی و لبخند بوده است و دعا برای چنین افرادی؛به پیروی از همین سبک وسیاق می توان امید داشت که با صبر وشکیبایی بیش از پیش تجلی رنگ سبز اهل بیت(ع) را در گسترۀ ایران زمین ملاحظه نمود. امید که چنین گردد.
    پایان این سخن را چونان آغاز باحافظ به پایان می بریم:
    جفا کشیم و ملامت کشیم وخوش باشیم / که در طریقت ما کافریست رنجیدن

  3. کامبیز

    سلام. این نوشته شما رو دوستان شیر کرده بودن ما خوندیم. اول اون شفیلد که خب سوتی بود. اشکال هم نداره آدم بگه اشتباه کردم به جای توجیه الکی تراشیدن. در مورد امام و باقر و مدارا و غیره هم به نظر شما ما تا کی باید درگیر این افسانه ها باشیم؟ بهتر نیست مردمان زنده و شاداب بقیه کشورها را ببینیم و بپرسیم چرا تحمل مخالف در ایران وجود ندارد؟ بهتر نیست چیزی واقعی و دم دست را بهانه کنیم؟ در جواب شما هر آنکس که منظور نظر شماست حق نخواهد داشت بگوید “بسیار خب اگر من هم با سجده و شربت و غذای سرد قادر به زنده کردن مرده بودم، مخالف را تحمل می کردم”؟ ما تا کی باید تاوان دین باوری اجدادمان را پس بدهیم؟

  4. آقای خامنه ای بایدباخودزمزمه کند:این همه مصیبت که برخلق خدامیرودنه به دست من وبلکه به دست زیردستان من آنهم برمخالفین من وآنهم بریاران وهم سنگران من وآن هم برکسانی که زمانی خادم این مملکت بوده اند،آیابه اندازه حرفها وحمایتهای آمریکا واسراییل و…مشکوک نیست.؟
    آیادرعالم سیاست تنها امرمشکوک نزدایشان حمایت آمریکاواسراییل وانگلیس ازاصلاح طلبان ومخالفین ایشان است؟
    هم عجب است وهم مایه اسف.ایشان رهبرخوبی نیستند.
    ایشان حق را یک جانبه آنهم تاجایی که به سودخودش است وبرای خودش وجناح خودش است میبیند ومیخواهدوادامیکند.
    آیاتنها حق دراین عالم ایشان وجناح ایشان است؟
    بسیاربسیارجالب ومایه عبرت اندوزی است.این طایفه مجنون وخودشیفته برای آیندگان مایه بسی عبرت وتامل خواهدبود.

  5. این ۲ نظردهندۀ اول(اگر واقعا ۲ نفر باشند)، مشکل دارند؟ فکر نمی کنم هیچ آدم سالمی از بیان صاحب وبلاگ، آن برداشت را بکند. از اینکه فرستندۀ ایمیل ساکن شفیلد است نتیجه نمی شود که گیرنده کجاست.

  6. احسان

    من هم دو روایت از امام صادق و باقر در خاطر دارم که نشان دهنده صبر و تحمل فوق العاده در برابر مخالفین بوده است. از آنطرف متاسفانه و مثل همیشه روایاتی هستند در جهت عکس که هر چه این احادیث رشته اند را پنبه می کنند، مثل اینکه فلان امام به بهمان صحابه دستور قتل یک مرتد یا معاند را می دهد و حتی در بعضی روایات خنجری مخصوص هم به فرد عامل می سپارد تا کار را به نحو احسن انجام دهد! خاطرم هست که حتی دسته ای از این روایات نوع اخیر از امام علی هم نقل شده اند که یکی دوتا یشان از مبانی فقهی برخورد با مرتدین و معاندین محسوب می شود (در صورت لزوم تصحیح بفرمایید). همین مسئله استدلال به سنت را لااقل تا وقتی که سنت ما به صورتی علمی و بر اساس روش های کلاسیک رایج در دانشگاه های غربی (البته با حضور عدل و انصاف) مورد بازبینی و روشن گری قرار نگیرد، قدری دشوار می سازد
    یاسر: رای خود من هم همین هست. انگیزه من از ذکر این نمونه دفاع از واقعیت داری این روایات ضرورتا نیست بلکه نشان دادن تنوع متون دینی است تا کسانی متون دینی را با ذکر آن نوع مثالهای توجیه کننده خشونت یک سویه نشان دهند…

  7. کامبیز

    سلام
    نه‏خیر قربان من اون نظردهنده اول رو نمی‏شناسم ولی به نظرم حرف‏ش منطقی بود چون تا حالا ندیدم کسی محل سکونت فرستنده ایمیل رو بگه. ضمنا من نگفتم آدرس فرستنده محل سکونت گیرنده رو مشخص می‏کنه.
    ولی اصل حرف من قسمت دوم بود. می‏شه لطفا جواب بدید؟
    یاسر: چرا رایج است. مثلا بارها خوانده ام که کسی نوشته دوستی از ایران برایم ایمیلی فرستاده است.

Leave a Reply