پاره- فکرهای بن کاوانه (۸)

۱۶ تیر ۱۳۸۴

الاهیاتِ سلبی(negative theology) که بنابر مفاد آن، من و تمامِ متعلقات‌ام ( از علم و قدرت گرفته تا ایده و ایدئولوژی) خدا نیستند، امروزه در دوران مدرن، در مقام نظر هم‌چنان قابل دفاع است و در مقام عمل، مفید و کارا.
الاهیاتِ سلبی(negative theology) که بنابر مفاد آن، من و تمامِ متعلقات‌ام ( از علم و قدرت گرفته تا ایده و ایدئولوژی) خدا نیستند، امروزه در دوران مدرن، در مقام نظر هم‌چنان قابل دفاع است و در مقام عمل، مفید و کارا.
الاهیاتِ سلبی(negative theology) که بنابر مفاد آن، من و تمامِ متعلقات‌ام ( از علم و قدرت گرفته تا ایده و ایدئولوژی) خدا نیستند، امروزه در دوران مدرن، در مقام نظر هم‌چنان قابل دفاع است و در مقام عمل، مفید و کارا.

۲۰ comments

  1. به نام خداوند پریروز و پس فردای تاریخ//
    جناب میردامادی سلام// به نظر تعریف دیگر الهیات سلبی بر اساس افادات مرحوم استاد سید احمد فردید این است که خداوند را به با صفات ایجابی بلکه با اوصاف سلبی معرفی کنیم که البته متضمن تعریف شما نیز است . تقریباً می شود چیزی شبیه به تنزیه و نفی تشبیه. خداحافظ.
    در ضمن در وب لاگ من مطالبی درباره ی هیدگر و مترجم از هیدگر هست و چیزهایی دیگر یافت می شود.

  2. yaser

    سلام. به نظرم الاهیات سلبی با صفات سلبی خداوند م تفاوت باشد (هر چند لزوما غیر قابل جمع نیست) تفاوت در این است که در الاهیات سلبی می گوییم «انسان» خدا نیست یعنی انسان مطلق نست اما در صفات سلبی می گوییم «خدا» دارای فلان صفت نقص (مثب جهل و ضعف) نیست. از تفطن تان ممنون ام. در باره توحید باز هم نکاتی دارم که بعد ها خواهم نوشت.

  3. سلام آقای میردامادی. من باید از شما ممنون باشم اگر کتاب را در کتاب ماه نقد کنید. اگه خواستی با من تماس داشته باشی شماره من ۰۹۱۲۲۳۸۸۴۲۲ است.
    با تشکر عباس کاظمی

  4. yaser

    چشم آقای دکتر

  5. مدیر سایت

    آقای میردامادی این آخرین تذکر به وبلاگ شما برای حفظ رسم الخط و گرافیک صفحه است . در صورت تکرار این وبلاگ از صفحه اصلی حذف خواهد شد مثل وبلاگ برادر رهبر که در دستور کار است!

  6. yaser

    جناب مدیر سایت اگر دقت کرده باشد من مطلب کوتاهم را چنذ بار تکرار کردم تا قواعد سایت رعایت شود و بعد دیدم تنها چند خط مانده ولی در سخنگاه دبش هم مطلبی هست که دوسه خط مانده در نتیجه گفتم اشکالی ندارد. به این نکات هم توجه کنید. مطمئن باشید هم چنان که مسیح گفت قواعد برای آدم ها هستند نه آذم ها برای قواعد خصوصا آن ها که سعی در رعایت قواعد دارند. مثل همیشه از ادبیات از بالا به پایین و تهدید آمیز شما خوشم نیامد مثلا می توانستید بنویسید. بار دیگر خواهش می کنم قواعد را رعایت کنید . برای مراد فرهادپور هم همین جوری کامنت تهدید آمیز می گذاری ؟ یا در دبش هم شهروند درجه یک و دو وجود دارد!

  7. مدیر سایت

    نه برای مراد فرهادپور و نه برای هیچ کس دیگر من ساعت‌ها تلفنی و حضوری توضیح در مورد آیین‌نامه دبش نمی‌دهم. ضمنا همین چند بار کپی پیست کردن متن می تواند اهانت آمیز تلقی شود و نوعی دهن‌کجی. نه؟

  8. به نام خدا. سلام میردامادی. تا به حال به وجه تسمیه ی «حباب» توجه نکرده بودم. ــ ببخشید. اگر به وبسایت سوسولی دبش طمع نمی کردی، که مثلاً معلوم باشد سطحت بالا است، این همه خفت تذکرهای آئین نامه ای و اخلاقی و رسم خطی را تحمل نمی کردی. البته شاید همه ی فرمایشات مدیر محترم شما صحیح باشد. من نمی دانم. ــ من خیر سرم، در رسم خط و ویرایش و هزار نکته ی آن، مجتهد هستم. ولی طبعم و حتا نظریه ی ویراستاری ام چنین نیست که آقای مدیر شما عمل می کند. ــ ببخشید. شاید مطالب من همه اشتباه اندر اشتباه باشد. التماس دعا. خدا نگهدار.

  9. yaser

    جناب آقای فرجامی نه تنها به دلیل دهن کجی متن پاره فکر ها را چند بار کپی پیس نکردم که کاملا برای رعایت اصول – شما- ذکر کرده بود اگر غیر از این فکر کرده اید برای تان متاسفم .هیچ راه دیگری به نظرم نیامد که هم آن اصول لایتغیر رعایت شود و هم ستون پاره فکرها حفظ شود.

  10. Anonymous

    aghaaye mirdamadi site ghahte ke injoor be in ja chasbidi????!!!manke ye lahze ham nemitoonam in barkhordaye tondo zanandeye modiire masalan roshanfekre site ro tahamol konam……

  11. افشین

    این جناب مدیر هم که گیر سه‌پیچ داده است! آقای میردامادی، قسمت دوم «درآمدی بر وحی شناسی» را خواستارم.

  12. سلام. وبلاگ نقد صوفی رو با یه شِبه شُبه شروع کردم. ممنون میشم بخونین و نظر بدین. واسه مطالب بعدی سعی خواهم کرد جدی تر و عالمانه تر بنویسم. البته اگه دوستان منو از نظر لطفشون محروم نکنن.

  13. yaser

    آقای افشین من خودم هم منتظر قسمت دوم درآمدی بر وحی شناسی هستم چون مدرس محترم آن مجموعه جلسه دوم و چهارم را برایم ایمیل نکرده من فقط جلسه اول سوم و پنجم را در اختیار دارم به مجردی که فرستاد می گذارم.

  14. سلام مجدد. میدونم که اگه بجای تعریف کردن از جالبی وبلاگم میخاستین اشکالات مطلبم رو توضیح بدین خیلی طول می کشید اما خواهش دارم که تنها اشکالات اون رو خلاصه وار در دو سه خط فهرست کنین. این جالب گفتنتون یعنی دیگه ننویسم و افاضهء فیض نکنم . معلومه که حسابی گند زدم. (:

  15. یاسر

    نه آقای فرزاد به قسم حضرت عباس (قسم حضرن عباس؟) چشم حالا فعلا بریم جلو. آخه می ترسم بنویسم اون جنبه سنتی رو بشه بعد خوشتون نیاد ها

  16. به نام خدا//آقای میردامادی سلام// شاید برای این توضیح کمی دیر باشد (راستش یک بار رفتم به کافی نت یا به قول ما ینترنتگاهی بعد معلوم شد نمی توانم فارسی بنویسم) ولی به هر حال می گویم آقا ظاهراً من را دست کم گرفته اید. قاعدتاض من باید فرق الهیات سلبی و نفی صفات منفی از خدا را بدانم برای همین گفته ام :خداوند را به با صفات ایجابی بلکه با اوصاف سلبی معرفی کنیم که البته متضمن تعریف شما نیز است . تقریباً می شود چیزی شبیه به تنزیه و نفی تشبیه . به هرحال بگذریم. من روز پنجشنبه ی پیش (۲۴/۳/۱۳۸۴) از مارتین هیدگر گذشتم!! و شرحش را هم در وب لاگم نوشته ام. اگر ببینید خوشحالم می شوم.

  17. yaser

    دوست عزیز! مطالب شما را در مورد هایدگر در نیمه شبی همراه با دوست ام امید همدانی دو نفری خواندیم و تلاش شما را ارج نهادیم هر چند هر دو آرزو کردذیم این پی گیری مجدانه شما در راستای یادگیری آلمانی متمرکز شود.

  18. به نام خدا
    آقای میردامادی سلام// از لطفی که شما و آقای همدانی کرده اید بسیار متشکرم//واقعاً خوشحالم کردید. می دانم زحمت دارد ولی اگر پیام هم بگذارید و نظرتان را روشن تر (شده در یک جمله) بگویید ممنون می شوم ناسلامتی شما فلسفه خوانده اید. ممنون

  19. Anonymous

    اقا لطفا اگر در باره ی صفات سلبی خدا اطلاعات دارید
    در باره ی یکی از انها همچون عجز و…
    برای من بفرستید
    خیلی احتیاج دارم
    mohammad_shafie_2005@yahoo.com

Leave a Reply